La metacognició consisteix en l’autoconeixement i l’autocontrol dels processos cognitius, en el conjunt de representacions de la realitat adquirides, emmagatzemades a la memòria, manipulables i útils per a diferents finalitats; és, en definitiva, el coneixement que les persones construeixen sobre el mateix funcionament cognitiu. En resum, ensenyar als alumnes metacognició és ensenyar-los a pensar sobre com aprenen.
(Robert J. Swartz, 2008)
Font: Rutines i destreses de pensament. Nekane Granado Merchán.
Desenvolupar hàbits d’aprendre a aprendre és sens dubte tot un repte…
(traducció vídeo “What’s Metacognition – and Why Does it Matter? (Edutopia)
Metacognició és l’habilitat de reflexionar sobre el que s’està aprenent i com s’està aprenent. No és què haig d’aprendre sinó com ho puc aprendre millor. La metacognició es pot adquirir mitjançant el fet de llançar preguntes als aprenents que els facin pensar els camins que els han conduït a aprendre-ho de forma exitosa.