Metacognició i bones preguntes

La metacognició consisteix en l’autoconeixement i l’autocontrol dels processos cognitius, en el conjunt de representacions de la realitat adquirides, emmagatzemades a la memòria, manipulables i útils per a diferents finalitats; és, en definitiva, el coneixement que les persones construeixen sobre el mateix funcionament cognitiu. En resum, ensenyar als alumnes metacognició és ensenyar-los a pensar sobre com aprenen.

(Robert J. Swartz, 2008)

Font: Rutines i destreses de pensament. Nekane Granado Merchán.

Desenvolupar hàbits d’aprendre a aprendre és sens dubte tot un repte…

Vídeo resum “breu explicació sobre metacognició” – Education Endowment Foundation

Què és metacognició? Per què és important?

(traducció vídeo “What’s Metacognition – and Why Does it Matter? (Edutopia)

Metacognició és l’habilitat de reflexionar sobre el que s’està aprenent i com s’està aprenent. No és què haig d’aprendre sinó com ho puc aprendre millor. La metacognició es pot adquirir mitjançant el fet de llançar preguntes als aprenents que els facin pensar els camins que els han conduït a aprendre-ho de forma exitosa.

7 bones preguntes per promoure metacognició

  1. Què és el primer que hauria de fer?
  2. Hi ha algun aspecte que no tingui clar?
  3. Puc explicar el que he après?
  4. Hauria de demanar ajuda?
  5. Per què he arribat a una resposta incorrecta?
  6. Puc aplicar-ho a d’altres contextos diferents?
  7. Com ho puc fer millor la propera vegada?

Vídeo de la conferència Metacognición y aprendizaje autorregulado per Juan Fernández

Preguntes per promoure la metacognició al llarg del procés d’aprenentatge

Transferència de coneixement entre contextos

Tipus de metacognició

Hi ha tres tipus de coneixement metacognitiu que es poden utilitzar l’abordar una tasca d’aprenentatge:

  • Coneixement de nosaltres mateixos com aprenents – les nostres pròpies actituds i habilitats.
  • Coneixement de les estratègies – quines estratègies estan disponibles i son efectives.
  • Coneixement de la tasca – sobre un tipus en particular d’activitat.

Segons Construyendo la metacognición. Juan Fernández. Investigación docente (4/12/20).

Kirschner i Hendrick hi afegeixen una quarta que fa referència a les experiències.

Article “4 common misconceptions about Metacognition” per InnerDrive team | Editat per Bradley Busch

Estratègies per fomentar la metacognició

Clica sobre la imatge per obrir el document “53 Ways to Check for Understanding” d’Edutopia

9 QUESTIONS TO IMPROVE METACOGNITION

Per saber-ne més:

Accés al web

Per saber-ne més:

Article “Guía de Metacognición: la evaluación y el desarrollo de habilidades metacognitivas en el alumnado” per Juan Fernández (1 d’abril de 2024)

Article “Guía de Metacognición: planificación y monitorización” per Juan Fernández (17 de març de 2024)
Article “Guía sobre la Metacognición el aprendizaje autorregulado: Introducción” per Juan Fernández (9 de març de 2024)
Document “Las Preguntas Educativas entran a las aulas” per Melina Furman i Emilia Larsen (2022, Fundación Santillana)
Article “La metacognición en el diseño de situaciones de aprendizaje” | Cedec
Web “Metacognició i autoregulació dels aprenentatges – aplicació d’estratègies metacognitives a classe” – Education Endowment Foundation
Web “Exemple de les eines adidcionals sobre metacognició” – Education Endowment Foundation
Verified by MonsterInsights