Per què és tan important el feedback? Correspon a una presa de decisions en el procés d’avaluació útil per aprendre, on l’error és un mitjà per aprendre a partir de generar noves oportunitats.
- Per a què: confiança que tots podem avançar i superar les dificultats (TOTS PODEM APRENDRE) .
- Què: en relació amb coneixements significatius, claus i de tot tipus (L’ERROR ÉS UNA OPORTUNITAT PER APRENDRE).
- Quan: prop de quan s’ha generat la dificultat i en funció d’un objectiu d’aprenentatge (ARA O MAI ).
- Qui: companys (coavaluació), docents, familiars (heteroavaluació) i un mateix (autoavaluació) (ELS ALUMNES QUE APRENEN SOLS ES RETROALIMENTEN, FAN AUTOFEEDBACK).
- Com: amb preguntes, indicis o pistes que ajudin a reflexionar i pensar, i amb el temps necessari (CONSCIÈNCIA D’ALLÒ QUE FEM BÉ).
Document de resum de les conclusions del 1r Cafè i Conversa d’Avaluar per Aprendre: el feedback: conclusions per Neus Sanmartí.
Reflexions sobre autoregulació i feedback
Document 4 idees per compartir sobre autoregulació i feedback.
Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació
Accés a la presentació que es mostra en la conferència “Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació“
Què entenem per feedback?
“El feedback és un procés en el qual els aprenents donen sentit a la retroalimentació que reben sobre el que estan duent a terme i la utilitzen per millorar de manera qualitativa les seves tasques o les seves estratègies d’aprenentatge.”
Michael Henderson (Monash), 2018
Document reflexions sobre autoregulació i feedback: recull de cites.
“Les 3 preguntes del feedback:
- Cap a on vaig? Quins són els meus objectius d’aprenentatge?
- Com hi arribaré? Quins avenços he realitzat per aproximar-me/assolir als/els objectius?
- Quin és el següent pas? Quins són els
reptes següents que he de realitzar per avançar més?”
Hattie, J. (2017). El flujo de la clase: El lugar del Feedback. En Aprendizaje visible “para profesores”. Editorial Paraninfo.
Articles sobre feedback:
- Retroalimentació per pensar: cercant la resposta – traducció en català de Feedback for Thinking- Working for the Answer (Edutopia).
En lloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes.
- Feedback oportú ara o mai – traducció en català – Timely Feedback- Now or Never (Edutopia)
El feedback és necessari per aprendre. Sigues ràpid, adequat i específic, i dona als estudiants oportunitats per reflexionar abans de fer la revisió.
- Iniciar espirals de retroalimentació dels estudiants – traducció en català – Starting Student Feedback Loops (Edutopia)
Una espiral de retroalimentació és un procés per comprovar i refermar l’aprenentatge, que té un caràcter específic, és senzill d’usar, no serveix per qualificar i està centrat en un objectiu d’aprenentatge.
- Maximitzant l’impacte del vostre feedback – traducció en català – Maximizing Your Feedback’s Impact (Edutopia)
Heu elaborat feedback de qualitat. Ara aquí teniu quatre consells per ajudar els vostres estudiants a participar-hi activament.
Exemples de tècniques feedback
L’escala del feedback
Enllaç a l’escala del feedback (en pdf) i enllaç a Amic crític amb l’escala del feedback (en pdf).
Dues estrelles i un desig
Aquesta tècnica es basa en donar feedback constructiu i específic mitjançant dos comentaris positius (estrelles) i un aspecte a millorar (desig), de forma propostiva per tal que orienti a com dur a terme aquesta millora.
Enllaç a la plantilla de Dues estrelles i un desig (feedback) (en pdf).
TAG Feedback (Edutopia)
Exemple de preguntes per afavorir el feedback mitjançant la tècnica del TAG.
Protocol de Ron Berger per generar feedback
Vídeos sobre feedback
OLT Feedback Project – What is Effective Feedback?
La papallona de l’Austin (Ron Berger – EL Education)
Aprenents aplicant retroalimentació a partir del model de la papallona d’Austin seguint el protocol de Ron Berger “Be kind, be specific, be helpful,” els aprenents es coavaluen i generen retroacció de qualitat entre ells.
Per saber-ne més:
- Hattie, John. Aprendizaje visible para maestros. S.A. EDICIONES PARANINFO (2017).
- Articles “Feedback” per Juan Fernández (investigaciondocente.com)