Retroalimentació (feedback) i autoregulació

Per què és tan important el feedback? Correspon a una presa de decisions en el procés d’avaluació útil per aprendre, on l’error és un mitjà per aprendre a partir de generar noves oportunitats.

  • Per a què: confiança que tots podem avançar i superar les dificultats (TOTS PODEM APRENDRE) .
  • Què: en relació amb coneixements significatius, claus i de tot tipus (L’ERROR ÉS UNA OPORTUNITAT PER APRENDRE).
  • Quan: prop de quan s’ha generat la dificultat i en funció d’un objectiu d’aprenentatge (ARA O MAI ).
  • Qui:  companys (coavaluació), docents, familiars (heteroavaluació) i un mateix (autoavaluació) (ELS ALUMNES QUE APRENEN SOLS ES RETROALIMENTEN, FAN AUTOFEEDBACK).
  • Com: amb preguntes, indicis o pistes que ajudin a reflexionar i pensar, i amb el temps necessari (CONSCIÈNCIA D’ALLÒ QUE FEM BÉ).

Document de resum de les conclusions del 1r Cafè i Conversa d’Avaluar per Aprendre: el feedback: conclusions per Neus Sanmartí.

Reflexions sobre autoregulació i feedback

Document 4 idees per compartir sobre autoregulació i feedback.

Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació

Accés a la presentació que es mostra en la conferència “Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació

Què entenem per feedback?

“El feedback és un procés en el qual els aprenents donen sentit a la retroalimentació que reben sobre el que estan duent a terme i la utilitzen per millorar de manera qualitativa les seves tasques o les seves estratègies d’aprenentatge.”

Michael Henderson (Monash), 2018

Document reflexions sobre autoregulació i feedback: recull de cites.

Les 3 preguntes del feedback:

  1. Cap a on vaig? Quins són els meus objectius d’aprenentatge?
  2. Com hi arribaré? Quins avenços he realitzat per aproximar-me/assolir als/els objectius?
  3. Quin és el següent pas? Quins són els
    reptes següents que he de realitzar per avançar més?”

    Hattie, J. (2017). El flujo de la clase: El lugar del Feedback. En Aprendizaje visible “para profesores”. Editorial Paraninfo.

Articles sobre feedback:

En lloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes.

El feedback és necessari per aprendre. Sigues ràpid, adequat i específic, i dona als estudiants oportunitats per reflexionar abans de fer la revisió.

Una espiral de retroalimentació és un procés per comprovar i refermar l’aprenentatge, que té un caràcter específic, és senzill d’usar, no serveix per qualificar i està centrat en un objectiu d’aprenentatge.

Heu elaborat feedback de qualitat. Ara aquí teniu quatre consells per ajudar els vostres estudiants a participar-hi activament.

Exemples de tècniques feedback

L’escala del feedback

Enllaç a l’escala del feedback (en pdf) i enllaç a Amic crític amb l’escala del feedback (en pdf).

Dues estrelles i un desig

Aquesta tècnica es basa en donar feedback constructiu i específic mitjançant dos comentaris positius (estrelles) i un aspecte a millorar (desig), de forma propostiva per tal que orienti a com dur a terme aquesta millora.

Enllaç a la plantilla de Dues estrelles i un desig (feedback) (en pdf).

TAG Feedback (Edutopia)

Exemple de preguntes per afavorir el feedback mitjançant la tècnica del TAG.

Font: Xarxa de Competències Bàsiques

Protocol de Ron Berger per generar feedback

Traducció de l’original de Jamie Clark

Vídeos sobre feedback

OLT Feedback Project – What is Effective Feedback?

La papallona de l’Austin (Ron Berger – EL Education)

Aprenents aplicant retroalimentació a partir del model de la papallona d’Austin seguint el protocol de Ron Berger “Be kind, be specific, be helpful,” els aprenents es coavaluen i generen retroacció de qualitat entre ells

Per saber-ne més:

  • Hattie, John. Aprendizaje visible para maestros. S.A. EDICIONES PARANINFO (2017).
  • Articles “Feedback” per Juan Fernández (investigaciondocente.com)
Verified by MonsterInsights