Per què és tan important el feedback? Correspon a una presa de decisions en el procés d’avaluació útil per aprendre, on l’error és un mitjà per aprendre a partir de generar noves oportunitats.
- Per a què: confiança que tots podem avançar i superar les dificultats (TOTS PODEM APRENDRE) .
- Què: en relació amb coneixements significatius, claus i de tot tipus (L’ERROR ÉS UNA OPORTUNITAT PER APRENDRE).
- Quan: prop de quan s’ha generat la dificultat i en funció d’un objectiu d’aprenentatge (ARA O MAI ).
- Qui: companys (coavaluació), docents, familiars (heteroavaluació) i un mateix (autoavaluació) (ELS ALUMNES QUE APRENEN SOLS ES RETROALIMENTEN, FAN AUTOFEEDBACK).
- Com: amb preguntes, indicis o pistes que ajudin a reflexionar i pensar, i amb el temps necessari (CONSCIÈNCIA D’ALLÒ QUE FEM BÉ).
Document de resum de les conclusions del 1r Cafè i Conversa d’Avaluar per Aprendre: el feedback: conclusions per Neus Sanmartí.
Reflexions sobre autoregulació i feedback
Document 4 idees per compartir sobre autoregulació i feedback.
Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació
Accés a la presentació que es mostra en la conferència “Estratègies d’avaluació formativa per promoure l’autoregulació“
Què entenem per feedback?
“El feedback és un procés en el qual els aprenents donen sentit a la retroalimentació que reben sobre el que estan duent a terme i la utilitzen per millorar de manera qualitativa les seves tasques o les seves estratègies d’aprenentatge.” Michael Henderson (Monash), 2018
Document reflexions sobre autoregulació i feedback: recull de cites.
“Les 3 preguntes del feedback:
- Cap a on vaig? Quins són els meus objectius d’aprenentatge?
- Com hi arribaré? Quins avenços he realitzat per aproximar-me/assolir als/els objectius?
- Quin és el següent pas? Quins són els
reptes següents que he de realitzar per avançar més?”
Hattie, J. (2017). El flujo de la clase: El lugar del Feedback. En Aprendizaje visible “para profesores”. Editorial Paraninfo.
Articles sobre feedback:
- Retroalimentació per pensar: cercant la resposta – traducció en català de Feedback for Thinking- Working for the Answer (Edutopia).
En lloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes.
- Feedback oportú ara o mai – traducció en català – Timely Feedback- Now or Never (Edutopia)
El feedback és necessari per aprendre. Sigues ràpid, adequat i específic, i dona als estudiants oportunitats per reflexionar abans de fer la revisió.
- Iniciar espirals de retroalimentació dels estudiants – traducció en català – Starting Student Feedback Loops (Edutopia)
Una espiral de retroalimentació és un procés per comprovar i refermar l’aprenentatge, que té un caràcter específic, és senzill d’usar, no serveix per qualificar i està centrat en un objectiu d’aprenentatge.
- Maximitzant l’impacte del vostre feedback – traducció en català – Maximizing Your Feedback’s Impact (Edutopia)
Heu elaborat feedback de qualitat. Ara aquí teniu quatre consells per ajudar els vostres estudiants a participar-hi activament.
Exemples de tècniques feedback
L’escala del feedback
Enllaç a l’escala del feedback (en pdf) i enllaç a Amic crític amb l’escala del feedback (en pdf).
Dues estrelles i un desig
Aquesta tècnica es basa en donar feedback constructiu i específic mitjançant dos comentaris positius (estrelles) i un aspecte a millorar (desig), de forma propostiva per tal que orienti a com dur a terme aquesta millora.
Enllaç a la plantilla de Dues estrelles i un desig (feedback) (en pdf).
![](http://avaluarperaprendre.cat/wp-content/uploads/2019/11/dues-estrelles-i-un-desig-1.png)
TAG Feedback (Edutopia)
Exemple de preguntes per afavorir el feedback mitjançant la tècnica del TAG.
![](https://avaluarperaprendre.cat/wp-content/uploads/2022/01/Captura-de-Pantalla-2022-01-23-a-les-9.00.47-1024x408.png)
Protocol de Ron Berger per generar feedback
![](https://avaluarperaprendre.cat/wp-content/uploads/2022/01/Captura-de-Pantalla-2022-01-23-a-les-9.06.09-1024x573.png)
![](https://avaluarperaprendre.cat/wp-content/uploads/2022/05/FEEDBACK-ENTRE-IGUALS-AXA-3-1024x576.png)
Vídeos sobre feedback
OLT Feedback Project – What is Effective Feedback?
La Mariposa de Austin
Per saber-ne més:
- Hattie, John. Aprendizaje visible para maestros. S.A. EDICIONES PARANINFO (2017).