La història de la ciència (i de l’aprenentatge) és la història de les bones preguntes. S’avança quan canvia la pregunta. La resposta és gairebé rutina.
Jorge Wagensberg
Les característiques clau de les bones preguntes:
Segons Michael Chiles:
- Reflecteixen un desig genuí de fomentar a l’aprenent les ganes de saber-ne més d’allò que ja se sap.
- Ens ajuden a pensar i, per tant, transcendeixen el coneixement o l’experiència a immediata.
Article “Powerful Questioning, de Michael Chiles” – Juan Fernández (18 de novembre de 2023)
Conferència “Plantejar bones preguntes, motor d’aprenentatge” de Neus Sanmartí (26 de gener de 2023)
100 preguntes per promoure la reflexió
Traducció de la pàgina Ready (Curriculum Associates) on hi ha recollides 100 preguntes que conviden als aprenents a aprofundir en la seva comprensió en contrapunt a les preguntes de SÍ/NO. Tot i que la pàgina fa referència a l’àmbit matemàtic, són preguntes que són transferibles a d’altres àmbits de coneixement.
Per saber-ne més:
- Article “Una guía para hacer buenas preguntas en clase” – Juan Fernández (23 d’octubre de 2021)
- Article “Powerful Questioning, de Michael Chiles” – Juan Fernández (18 de novembre de 2023)
- Article “Powerful Questioning: estrategias de clase” – Juan Fernández (25 de novembre de 2023)