Avaluar comporta una idea de procés on l’element clau són les estratègies per promoure l’autoregulació del propi aprenent. Per estratègies entenem el conjunt d’accions planificades amb un objectiu concret d’aprenentatge, en les que es poden incloure instruments diversos. Avancem cap a una avaluació útil per a tothom. Una avaluació per aprendre significativament.
Com qualsevol acte d’acompanyament vital, l’avaluació requereix la construcció d’un vincle amb els altres que faciliti acceptar que t’acompanyin al llarg d’aquest procés compartit. Els vincles relacionals, emocionals, cognitius i pedagògics són aquests fils invisibles que ens uneixen a les persones, i que una vegada establerts, faciliten que puguem avançar en un aprenentatge profund i significatiu, en un entorn de seguretat a través de la confiança. El mateix discurs que fem per a l’alumnat, l’hem de fer pels docents. Entre altres aspectes ens referim a:
- Generar reconeixement i fomentar la seguretat del vincle que potenciïn la confiança.
- Tenir altes expectatives: tothom pot aprendre. Hem d’afavorir que tothom pugui desenvolupar al màxim les seves capacitats i no que tothom arribi al mateix màxim.
- Acompanyar per facilitar compartir propòsits i reptes de futur amb recursos i suports per a quan pots necessitar ajuda.
- Sentir-te interpel·lat perquè allò que hi succeeix t’és significatiu i hi pots actuar sent-ne agent actiu.
- Donar valor a les relacions cuidant-ne l’atenció i la cura.
- Afavorir la visibilitat de les fortaleses com a lloc per créixer.
Per aprofundir-hi, a continuació trobareu una sèrie de recursos per aprofundir més en alguns dels aspectes i condicions clau que en formen part: