Retroacció i retroalimentació (feedback)

Per què és tan important el feedback? Correspon a una presa de decisions en el procés d’avaluació útil per aprendre. L’error és el mitjà per aprendre.

  • Per a què: confiança en que tots podem avançar i superar les dificultats (TOTS PODEM APRENDRE) .
  • Què: en relació a coneixements significatius, claus i de tot tipus (L’ERROR ÉS UNA OPORTUNITAT PER APRENDRE).
  • Quan: prop de quan s’ha generat la dificultat i en funció d’un objectiu d’aprenentatge (ARA O MAI ).
  • Qui:  companys (coavaluació), docents, familiars (heteroavaluació) i un mateix (autoavaluació) (ELS ALUMNES QUE APRENEN SOLS ES RETROALIMENTEN, FAN AUTOFEEDBACK).
  • Com: amb preguntes, indicis o pistes que ajudin a reflexionar i pensar, i amb el temps necessari (CONSCIÈNCIA D’ALLÒ QUE FEM BÉ).

Articles sobre feedback:

En lloc d’ajudar els alumnes donant-los les respostes, anima’ls a pensar de manera autònoma afegint al teu model preguntes, indicis i pistes.

El feedback és necessari per aprendre. Sigues ràpid, adequat i específic, i dona als estudiants oportunitats per reflexionar abans de fer la revisió.

Una espiral de retroalimentació és un procés per comprovar i refermar l’aprenentatge, que té un caràcter específic, és senzill d’usar, no serveix per qualificar i està centrat en un objectiu d’aprenentatge.

L’escala del feedback

Enllaç a l’escala del feedback (en pdf) i enllaç a Amic crític amb l’escala del feedback (en pdf).

Tècniques de feedback

Dues estrelles i un desig

Aquesta tècnica es basa en donar feedback constructiu i específic mitjançant dos comentaris positius (estrelles) i un aspecte a millorar (desig), de forma propostiva per tal que orienti a com dur a terme aquesta millora.

Enllaç a la plantilla de Dues estrelles i un desig (feedback) (en pdf).

Vídeos sobre feedback

La Mariposa de Austin

60-Second Strategy: TAG Feedback (Edutopia)